گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان
گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان

مشتری من را قبول دارد یا حکومت؟

یک نوع تبلیغات در میان شرکتها و دفاتر ایرانی زیاد مشاهده می شود که من مشابه آن را در میان شرکتهای خارجی دیگر بخاطر نمی آورم:

دارای تاییدیه از دولت گرجستان

با مجوز رسمی از پارلمان گرجستان

تنها شرکت رسمی در گرجستان

این روش تبلیغاتی مبنای خود را نه بر اساس رضایت و خدمات مورد قبول مشتری بلکه بر مبنای رضایت یا تایید مقامها یا نهادهای رسمی قرار میدهد. صرف نظر از اینکه چنین بینشی تا چه حد بر پایه نادرستی قرار دارد، کذب و نادرست بودن آن در کشور گرجستان امری بدیهی است.گرجستان دارای یک سیستم اقتصادی باز است و تلاش میکند که دخالت دولت  در آن به حداقل برسد. نهادهای مدنی در این کشور در حال رشد هستند وتلاش می کنند تا با کمتر کردن دخالت دولت در عرصه اقتصاد ،فرصتهای رانت خواری را محدود کنند.

ایرانیانی که بطور کاذب خود را مرتبط به دولت میکنند در واقع بنوعی به دولت دارند چراغ سبز میدهند که بیا و وارد برخی از عرصه ها بشو، بما رانت بده و ماهم از این دخالتها حمایت خواهیم کرد. پایه چنین تفکر و بینشی، همان روندی است که در ایران هم تجربه شده است و پای حکومت را به تمام حوزه ها کشانده است.

بنظرم جز در مشاغل کاذب ، بازاریابی به روش دولتی شدن موفقیت چندانی نخواهد داشت. دولت گرجستان در ماههای اخیر نشان داده است که دروازه های خود را برای جذب سرمایه های ایرانیان باز کرده است  و نه پولهای نقدی که حبابهای کاذب ایجاد میکند و میدان را برای کارآفرینان و سرمایه گذاران واقعی محدود و تنگ میسازد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد