گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان
گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان

سفر با خانواده به استانهای ممنوع

شامگاه بود و من داشتم از طریق اسکایپ با یکی از دوستانم گفتگو می کردم که متوجه شدم یک آیدی بنام پرنس محمود من رو به لیست خودش اضافه می کنه. چون گرم صحبت بودم پاسخ او را ندادم اما ایشان گویا خیلی مشتاق صحبت با من بود چون چند لحظه بعد موبایل من زنگ خورد و شخصی با  موبایل ارمنستان به شماره 098860932 از من در مورد ویزای گرجستان در لب مرز پرسید، سئوال کردم شما؟ گفت من محمدی هستم. پرسیدم شما من را در اسکایپ اد کردید که پاسخ آری بود. به ایشان گفتم که از طریق اسکایپ دارم صحبت می کنم و بعد از پایان گفتگو تماس خواهم گرفت.

باری این مقدمه طولانی شد، خلاصه با اسکایپ او تماس گرفتم و پرسیدم که چه خواسته ای دارید؟ ایشان که اسم او را محمود می گذاریم، گفتند با خانواده می خواهم از ایروان به شهرهای باتومی، سوخومی و اوستیا بروم. گفتم اوستیا که شهر نیست، در ضمن شما با من شوخی می کنید یا می خواهید به مسافرت بروید چون مسافران گرجستان بطور معمول نخست به تفلیس میروند  در ضمن استانهای اوستیا و آبخازیا مناطق ممنوع هستند، چطور شما می خواهید به آنجا سفر کنید. محمود گفت من در اینترنت جستجو کردم و فهمیدم این جمهوری های خود مختار بسیار دیدنی هستند و تصمیم گرفتم به انجا ها سفر کنم. حوصله سربسر گذاشتن با این آدم را نداشتم ، کمتر منبع فارسی زبانی ممکن است در مورد گرجستان وجود داشته باشد که من سری به آن نزده باشم و تاکنون ندیده ام کسی مسافرت به این مناطق را توصیه کند در ضمن کسی که فهمیده است اینها جمهوری های خودمختار هستند چطور متوجه نشده است که سفر به آنجاها ممنوع است، نکته ای که من در وبلاگ گرجیران نیز بارها به آن اشاره کرده ام.. به محمود نکات کلی در مورد ویزای گرجستان را تذکر دادم و ایشان گفت اگر اینطور باشد که بهتر است آدم به ترکیه مسافرت کند. این پاسخ کمی عجیب بود چون کسی که بخواهد به ترکیه مسافرت کند، مسیر ارمنستان را انتخاب نمی کند. از محمود پرسیدم خانواده شما کجا هستند و کی می خواهید به گرجستان سفر کنید که او پاسخ داد: خانواده من در ایران هستند و ممکن است دو یا سه ماه آینده با اتوموبیل شخصی به ارمنستان بیایند و بعد ما از اینجا به گرجستان خواهیم رفت.

از طریق اسکایپ با کاوه مدیر شرکت الیت ارمنستان تماس گرفتم و شماره محمود را به او دادم. کاوه زمانی که من آنلاین بودم و صدای مکالمه را می شنیدم با محمود تماس گرفت و پرسید شما در ارمنستان چه کار می کنید. محمود پاسخ داد که من راهنمای تور هستم. او گفت که دانشجو است و اجازه کار درامنستان را هم ندارد. با توضیحاتی که تاکنون دادم فکر میکنم شما هم نسبت به دانشجو بودن این شخص تردید دارید.

این نمونه ای بود از کسب و کارهای قارچ گونه ایرانی در کشورهای همسایه ایران. حالا شما خودتان قضاوت کنید آیا دولت گرجستان حق دارد که مسافرت ایرانیان به این کشور را محدود کند یا خیر. البته من برای آقا محمود بعنوان یک انسان احترام قائل هستم و میدانم که او هم بخاطر شرایط ایران به بیراهه کشیده شده است ولی چه خوب است اگر  ما لااقل با یکدیگر صادق و همدل باشیم و متوجه بشویم که کسب و کار ما از راه همدلی و همبستگی بیشتر رونق خواهد گرفت.

بیایید روش احمدی نژاد بازی را همه با هم به کناری بیندازیم !


نظرات 1 + ارسال نظر
کاوه یکشنبه 25 اسفند 1392 ساعت 09:03

متاسفانه یکی از دلایلی که باعث اینگونه رفتارها میشود فقر فرهنگیست.متاسفانه در این روزها شاهد سبز شدن کپک هایی از این دست در ارمنستان هستیم.کپک هایی که در گرما رشد میکنند و بسیار هم وقیح هستند.زمستان و سرما طی شده است و به پیروی از سالهای پیش با شروع فصل گرما این قبیل افراد که خود را دانشجو مینامند زیاد میشوند.این افراد نام دانشجویان را هم لکه دار میکنند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد