گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان
گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان

آیا گرجستان عضو پیمان شینگن می شود؟

هفته گذشته شخصی از ایران با من تماس گرفت و پرسید که آیا درست است گرجستان بزودی عضو پیمان شینگن خواهد شد یا خیر ؟ از آنجاییکه ممکن است این پرسش برای سایر هموطنان نیز مطرح باشد در این پست راجع این موضوع توضیحاتی را ارائه می کنم:

- کلیه کشورهای عضو پیمان شنگن عضو اتحادیه اروپا نیز هستند. بنابراین گرجستان نیز برای عضویت در این پیمان نخست باید عضو اتحادیه اروپا بشود. همانطور که پیشتر هم توضیح دادم در برآوردهای خوشبینانه گرجستان بین 5 تا 10 سال آینده ممکن است به عضویت اتحادیه اروپا در بیاید. البته این تنها یک برآورد آنهم نه از سوی افراد مستقل بلکه از سوی دولت کنونی گرجستان است. بنابراین با دید واقع بینانه باید انتظاری بیش از این زمان را برای پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا در نظر بگیریم کما اینکه در عمل موانع بسیاری نیز برای پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا وجود دارد.

- عضویت در اتحادیه اروپا مقدمه پیوستن به پیمان شینگن است پس بعد از عضویت کامل گرجستان در اتحادیه اروپا هنوز باید منتظر ماند که این کشور به پیمان شینگن نیز بپیوندد.

شاید گفته های آلکسی پتریاشویلی وزیر دولتی گرجستان موجب سوء تفاهم برای بعضی شده باشد. آقای پتریاشویلی گفت که از سال 2016 بین این کشور و اتحادیه اروپا رژیم بدون روادید برقرار می شود. رژیم بدون روادید برای سفر به اروپا به هیچ عنوان به معنی پیوستن این کشور به پیمان شینگن نیست بلکه یعنی شهروندان گرجستان برای سفر کوتاه مدت به اروپا نیازی به دریافت ویزا نخواهند داشت. در حال حاضر شهروندان بسیاری از کشورهای غیر اروپایی مانند ژاپنی ها برای مسافرت به اروپا نیازی به دریافت روادید ندارند. نکته دیگر اینکه صحبتهای آقای پتریاشویلی هم تنها یک برآورد و ابراز امیدواری است و هیچ تضمینی وجود ندارد که به واقعیت بپیوندد. در سپتامبر سال 2012 نیز رئیس جمهور وقت گرجستان پیش بینی کرده بود که کشورش تا برقراری لغو روادید سفر به اروپا تنها چند ماه فاصله دارد.

دولت گرجستان توسط برخی از گروهها در داخل کشور خود متهم به افراطی گری در سیاستهای غربگرایانه بوده است که دستاورد چندانی برای کشور نداشته است بنابراین سیاستمداران کشور تلاش می کنند با برآوردهای خوش بینانه از اوضاع و دادن وعده تا حدی سر و صدای مخالفان را بخوابانند. عده ای دلال ایرانی هم این وسط یک کلاغ را چهل کلاغ می کنند تا شاید این وسط چیزی گیرشان بیاید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد