گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان
گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان

مردم گرجستان با این دستمزدها چگونه زندگی می کنند؟

بارها شده است که گردشگران ایرانی وقتی از رقم حقوق و دستمزدها  و نیز قیمت کالا و خدمات در گرجستان مطلع شده اند  پرسیده اند که پس این مردم چگونه زندگی می کنند. بعنوان مثال دستمزد یک کارگر ساده در تفلیس  ماهانه حدود 500 لاری معادل حدود 800 هزار تومان است. دستمزد یک کارمند ساده بانک در ماه رقمی بطور تقریبی 1000 لاری است. میدانیم که بانکها بطور معمول دستمزد بالاتری نسبت به سایر ادارت یا سازمانها به افراد پرداخت می کنند. اکثر مزدبگیران در ماه کمتر از 1000 لاری دریافت می کنند. بویژه در خارج از تفلیس  هستند کسانی که دستمزد ماهانه ای در حدود 300 یا 400 لاری دارند.  آنوقت در همین کشور قیمت یک قرص نان 80 تتری یا رقمی حدود 1200 تومان است، تازه اندازه قرص نان در اینجا خیلی کوچکتر از نانهای ایرانی است.. یک کیلو آلبالو امروز در خرده فروشی ها 5 لاری یا حدود 8 هزار تومان عرضه میشد. هر لیتر بنزین گرانتر از 2 لاری است. یک بطری نیم لیتری کوکاکولا 1.30 لاری معادل بیش از 2 هزار تومان قیمت دارد.  خلاصه کلام اینکه قیمتها با دستمزدها تناسبی ندارند پس این مردم چطور امورات زندگی را می گذرانند؟ برای پاسخ به این پرسش توجه شما را به چند تکته جلب می کنم :
 - سطح زندگی مردم این کشور بسیار پایین تر از سطح زندگی مردم طبقه متوسط در ایران است. بعنوان مثال خرید و استفاده از لباسهای دست دوم یا بقولی تاناکورایی بسیار عادی است. کمتر خانواده ای ممکن است در طول تابستان مانند ایرانی ها از کولر یا ایرکاندیشنر  استفاده کند اکثر خانواده ها این وسایل را در ساعات محدودی روشن می کنند تا مصرف انرژی کاهش یابد و البته برخی از خانه ها هم چنین وسایلی ندارند.
- اکثر مردم صاحبخانه هستند. در دوران کمونیسم یکی از کارهایی که دولت به آن اهمیت میداد، ساخت مسکن بود. امروز کمتر خانواده گرجستانی پیدا می شود که مستاجر باشد. انهایی هم که مستاجر هستند بطور معمول ملک یا مستغلاتی در شهر یا روستایی غیر از محل سکونت خود دارند که منبع درآمدی برایشان محسوب می شود.
- بسیاری از مردم علاوه بر حقوق و دستمزد ماهانه،بیزنسهایی هم دارند. بعنوان مثال خیلی ها در روستاها باغ یا کشاورزی دارند و محصول خود را در شهرها عرضه می کنند. برخی ها منزل محل زندگی خود را در فصل گردشگری به توریستها اجاره میدهند و از این راه درامد کسب می کنند. بعنوان مثال برخی از خانواده های تفلیس را سراغ دارم که تابستانها منزل خود را به توریستها کرایه میدهند و خودشان به روستا میروند در مواردی هم شاهد بوده ام که خانواده ای منزل خود برای چند شب اجاره داده است و در آن مدت در خانه بستگان یا نزدیکان ساکن شده است.
- بسیاری از زنان کار میکنند. در خانواده های گرجستانی نان آوردن تنها وظیفه مرد خانواده نیست بلکه مادر ها هم بسیار فعال هستند و گاهی درآمد بیشتری نسبت به پدرها دارند.
- بسیاری از خانواده ها پشتیبان مالی در خارج از کشور دارند. گرجستان یکی از کشورهای مهاجرفرست در جهان است و بسیاری از مردم آن در خارج از کشور کار می کنند. بنیان خانواده و فامیل در گرجستان محکم است و گرجی هایی که به خارج از کشور می روند اغلب به بستگان خود در کشور کمک مالی میکنند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید درصد بالایی از خانواده ها از خارج از کشور کمک مالی دریافت می کنند.
با توجه به توضیحاتی که آوردم امیدوارم روشن شده باشد که اشتباه بزرگی خواهد بود اگر یک ایرانی بخواهد هزینه های زندگی خود در گرجستان را بر اساس متوسط حقوق و دستمزد مردم این کشور محاسبه نماید.

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد سه‌شنبه 3 اردیبهشت 1398 ساعت 16:11

با سلام و سپاس از اطلاعات مفیدتان .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد