گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان
گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان

بهترین راه برای گرفتن اقامت گرجستان

یکی از پرسشهایی که همیشه مطرح می شود این است که برای گرفتن پروانه اقامت در گرجستان بهتر است از چه روشی اقدام شود. جواب این سئوال به لحاظ قانونی روشن است، حداقل 300 هزار لاری در این کشور  سرمایه گذاری کنید تا پروانه اقامت بدست بیاورید، مشکل از اینجا آغاز میشود که اکثر متقاضیان اقامت نمی توانند یا نمی خواهند به این میزان در این کشور سرمایه گذاری نمایند بنابراین بدنبال راههای میانبر می گردند. در این پست سعی میکنم تا حدودی شما را با روشهای رایج برای درخواست اقامت آشنا کنم و اینکه چه آشفته بازاری  اینجا درست شده.

  اقامت از طریق ایجاد کسب و کار

قانون مهاجرت گرجستان می گوید اگر کسی در این کشور کسب و کاری راه اندازی کند، میتواند برای پروانه اقامت اقدام نماید. راه اندازی کسب و کار در گرجستان بسیار آسان است، یکی دو روز برای ثبت شرکت زمان نیاز دارید، برای انجام اغلب کارها هم نیازی نیست که از دولت مجوز بگیرید.برای اجاره دفتر کار یا مغازه هم پرداخت ودیعه یا مبلغ رهن رایج نیست و تنها باید رقم اجاره دو یا چند ماه را از پیش پرداخت کنید.  

- آیا بهر کسی که کسب و کاری را آغاز کند، پروانه اقامت داده می شود؟ 

پاسخ: خیر 

- کسب و کار شما باید چه شرایطی داشته باشد تا واجد شرایط اقامت باشید؟

پاسخ: معلوم نیست، خر تو خره  

شاید این پاسخ آخری شما را شگفت زده کرده باشد که آخه چطور ممکنه اوضاع چنین باشد. پس این سایتها و دفاتر اقامتی چه می گویند که مالیات پرداخت کنید و کارمند گرجستانی استخدام کنید و فلان کار را بکنید تا درخواست اقامت شما تائید شود و حرفهایی از این قبیل ؟

برای درک خر تو خر بودن اوضاع در گرجستان، شما کافی است مروری مختصر داشته باشید به قوانین و مقررات گرفتن پروانه اقامت برای کشورهایی مانند کانادا، امریکا، نیوزلند یا حتی ترکیه، همه چیز مشخص شده است. مثلن گفته شده است که شما فلان رقم باید سرمایه گذاری کرده باشید یا این تعداد کارمند یا مدت معینی تجربه کاری داشته باشید تا فردی کارآفرین شناخته شوید اما در مورد گرجستان قانون هیچ چیزی را مشخص نکرده است. نتیجه اینکه افسرهای پرونده خودشان هرطور خواستند تصمیم می گیرند و شما هم به لحاظ قانونی کار خاصی نمی توانید انجام بدهید چون قانون شرایطی را معلوم نکرده و حقوقی برای شما قائل نشده است که دنبال بدست آوردن آنها باشید. 

بعضی وقتها از هموطنان ساده ما خنده ام می گیره که دنبال وکیل مهاجرت در گرجستان می گردند.  آخه پدرجان، تو باید حق و حقوقی بر اساس قانون داشته باشی که وکیل از آنها دفاع کنه. وقتی قانون تو رو اصلن آدم حساب نکرده و کل اختیار رو داده به دولت که هرجور خواست تصمیم بگیره، کدام وکیل میتونه کاری انجام بده؟

توصیه هایی که سایتها یا مشاوران مهاجرت به شما میکنند، بر اساس حدس و گمانهای خودشان است و نه طبق قوانین یا مقررات مدون. فرض بر این است که اگر کسی کاسبی  راه اندازی کرد، مالیات داد، کارمند استخدام کرد و خلاصه همه چیزش درست و مفید به حال کشور بود، خب دولت مرض که نداره بهش اجازه اقامت در کشور رو میده دیگه. اما این همه داستان نیست، دولتها حساب و کتابهایی برای خودشان دارند که ممکنه به عقل من و شما نرسه.  بعنوان مثال اگر دولتی فکر کنه که جمعیت مهاجرانی که از کشورهای مسلمان میاند به کشورش باید محدود بشه، اونوقت چی؟ این فقط یک مثال بود تا فکرت رو باز کنم که محاسبات دولتها با حساب و کتاب من و شما ممکنه خیلی فرق داشته باشه.


اقامت از طریق کارمندی

اگر شرکت یا سازمانی در گرجستان شما را استخدام کرد، بطور معمول برای دوره ای محدود به شما اجازه اقامت داده می شود. مشکل اینجاست که این کشور با معضل بیکاری مواجه است و امکان پیدا کردن شغل بسیار اندک است و نزدیک به صفر. با این همه برخی از افراد در این مورد از حقه ای استفاده میکنند، به شرکتی پول میدهند تا برایشان قرارداد دروغی استخدام تنظیم کنه و از این طریق اقامت میگیرند. 

گفتم دروغ و حقه یاد جریانی افتادم. یکبار در محلی عمومی شخصی کارت اقامتش رو نشان میداد و داشت برای بقیه توضیح میداد که از طریق کارمندی اقامت گرفته. رو به این فرد گفتم پس شما با دروغ و فریبکاری اقامت گرفته اید که شوهر طرف رو بمن و با صدای بلند گفت: آقا من اجازه نمیدم به خانمم توهین کنید. پرسیدم مگر خانم شما واقعن به استخدام شرکتی در گرجستان در امده که پاسخ منفی بود. گفتند یک قرارداد صوری بستیم. از بعد این ماجرا هنوز دارم فکرمیکنم که اگر ما به کسی که دروغ می گوید بگوییم دروغگو، آیا به او توهین کرده ایم یا خیر  

باری، اقامت  به روش کارمند دروغی شدن هم اشکالات خودش رو داره. اولن شرکتی که با شما قرارداد میبنده، بعد از گرفتن اجازه اقامت شما، قرارداد رو لغو میکنه چون نمیخواد مالیات اضافه بده. یه بنده خدایی رو میشناسم که با 200 دلار کارمزد واسه اقامت کارمندی اقدام میکنه در حالی که میدونیم حداقل مالیات برای استخدام خارجی ماهی 100 لاری هست که واسه یکسال میشه 1200 لاری. یک حساب و کتاب ساده نشان میده که طرف  بعد از آمدن جواب درخواست، به اداره مالیات اعلام میکنه که این کارمند اخراج شده تا مالیاتی براش پرداخت نشه. اما حالا بفرض که شما خودت مالیات رو پرداخت کنی و طرف هم قرارداد کاری رو فسخ نکنه، بازم کار اشکال داره. بلخره دولت گرجستان متوجه میشه که این قرارداد صوری هست و شما کارمند واقعی اون شرکت نیستید بنابراین موقع تمدید اقامت به مشکل بر میخورید. 

با عرض پوزش از اینکه دارم درازنویسی میکنم اما حیفم میاد به این نکته اشاره نکنم که در مورد اقامت کارمندی هم همون خر تو خری وجود داره. در برخی از کشورها شرکتی که میخواد کارمند خارجی استخدام کنه، اولش باید برای اون شغل در رسانه های داخلی آگهی بده و اگر کسی پیدا نشد، فرد خارجی رو بکار دعوت کنه و شرایط دیگه. در گرجستان هیچ شرط خاصی نذاشتند که مثلن  این کشور آزاده اما موقع دادن اقامت دولت به میل و صلاحدید خودش، اقامت بعضی ها رو رد میکنه و بعضی ها رو هم تائید اونوقت شما باید حدس بزنید که الان دولت سیاستش چیه و دنبال چیه و بر اون اساس عمل کنید. بعبارت دیگر نظر کارمند دولت بجای قوانین و مقررات مدون عمل میکنه.


اقامت از طریق خرید ملک

در این مورد قبلن تو همین وبلاگ توضیح داده ام اما واسه تکمیل این پست بازم میگم. به کسی که منزلی یا ملکی بخره با قیمت کارشناسی حداقل 35 هزار دلار پروانه اقامت موقت داده میشه.  این آفر دولت گرجستان برای اونهایی که پول اضافی دارند، ممکنه جالب بنظر برسه: گرجستان داره پیشرفت میکنه، یه ملکی بخرم در اونجا اینکه خواه ناخواه ضرر نداره بعدشم اقامت یه کشوری رو دارم. شایدم یه روزی اونجا اروپا بشه که چه بهتر.

الان نمیخوام در این مورد صحبت کنم که آیا خرید ملک در  کشوری مانند گرجستان، واقعن هیچ ضرری نداره یا شایدم یه ضررهایی داشته باشه. این بحث باشه واسه بعدها اگر عمری بود اما در مورد اقامت از این طریق چند نکته رو در نظر داشته باشید:

اگر ملکی رو بخرید فقط  واسه شخص شما اجازه اقامت صادر میشه و نه واسه همسر و فرزندان. اینم یه دبه ای هست که دولت گرجستان اورده وسط، در قانون اشاره ای بهش نشده. اگر شما و همسر و فرزندان زیر 18 سالتان در گرجستان زندگی کنید، میشه از طریق دادگاه یقه دولت رو گرفت که باید برای همه افراد خانواده اجازه اقامت صادر کنی چون اصلی وجود داره بنام همبستگی خانواده. دولتها نباید تصمیمی بگیرند که موجب گسسته شدن نهاد خانواده بشه.  اما این نکته که دولت از طریق خزید ملک به همه افراد خانواده اجازه اقامت نمیده، خودش بیانگر این است که این دولت خیلی هم با جذب مهاجر از این طریق موافق نیست. 

در ثانی قانون مهاجرت در مورد خرید ملک این اختیار رو به دولت داده که بخاطر مسائل امنیتی بتونه با درخواست اقامت موافقت نکنه. حالا شما فکر کنید، ملک در گرجستان دارید اما پروانه اقامتتان تمدید نشده و ناچار به دادگاه مراجعه کرده اید. ایا دادگاه حرف دولت را که شما مخل امنیت هستید رو نادیده میگیره و به نفع شما رای صادر میکنه؟ هر چقدر هم خوش خیال باشید باز هم گمان کنم با من هم نظر هستید که قاضی جانب شما را نخواهد گرفت.  

در واقع، موضوع امنیت ملی بهانه ای میشود برای رد کردن درخواست اقامت. 

لب کلام را بگویم، با خرید ملک میشه اقامت موقت گرفت اما تمدید درازمدت آن و تبدیل به اقامت دائم بسیار بعیده و برای این ادعا شواهد زیادی وجود داره.


به کانال تلگرامی اخبار گرجستان بپیوندید  







نظرات 4 + ارسال نظر
علی رضا گرجی پور چهارشنبه 8 فروردین 1397 ساعت 00:50

یکی از این شرکتهای مهاجرتی که از بی اطلاعی هموطنان به موفقیتهای مالی دست پیدا کرده است با دریافت ۷۰۰ دلار در اول کار و ماهانه ۱۴۰ لار( برای پرداخت مالیات) با استفاده از وکلای مجرب(

شیما سه‌شنبه 21 فروردین 1397 ساعت 01:58

همه راهها که به بن بست خورد یعنی نظر شمااینه که اصلا طرف گرجستان نیایم؟

shadow شنبه 5 خرداد 1397 ساعت 23:15

جناب گلچین فر بر خلاف نوشته شما انچه در سایت اداره مهاجرت نوشته هم به میزان سرمایه گذاری اشاره کرده و هم اینکه خانواده نیز از این طریق اقامت می گیرند....
لطفا براساس واقعیات موجود و مستند مردم را راهنمایی کنید

در مورد کارآفرینی حداقل سرمایه تعیین نشده.

فرهنگ پنج‌شنبه 21 شهریور 1398 ساعت 02:31

با سلام و خسته نباشید
من خودم به شخصه از طریق ملک پدرم اقامت گرفتم و سال سوم هست که‌می خواهم تمدید کنم و‌نا اینجا نه برای اقامت و نه برای تمدید مشکلی نبوده من از صحبت های شما این برداشت را می‌کنم که دوست‌ ندارید دوستان ایرانی به اینجا بیان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد