گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان
گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان

خرید ملک برای گرفتن اقامت و حرفهای سفیر

هفته گذشته، حرفهای سفیر جمهوری اسلامی در گرجستان جنجالی بپا کرد. آقای جواد  قوام شهیدی گفت:  خرید ملک در گرجستان لزوما تضمینی برای اخذ اقامت طولانی مدت این کشور نیست.

این حرفهای سفیر علاوه بر اینکه برخی از خریداران ملک در گرجستان را دچار شوک کرد برای بسیاری از دلالان ملک و ایرانیان مقیم و سرگردان در گرجستان نیز گران تمام شد. کار و کاسبی اصلی این جماعت همان فروختن ملک یا معامله با ایرانیان تازه وارد است بنابراین اگر قرار باشد ایرانی ها در گرجستان ملکی نخرند، اینها هم ناچار باید دفتر و دستک خود را جمع کنند . میدانیم اکثر خریداران ملک هم بدنبال بدست اوردن پروانه اقامت هستند و اگر این امتیاز در کار نباشد، کمتر کسی حاضر است در گرجستان ملکی بخرد که فروش آن بسیار مشکل است و از نظر ثبات و امنیت بنابر ادعای مقامات کشور  یک سوم از اراضی سرزمین در اشغال روسیه است. 

باری اندیشمندان و علمای بخش دلالی هم بیکار ننشستند و چاره ها اندیشیدند و حیله ها بکار بردند تا حرفهای سفیر را خنثی کنند و خودشان هم از نان خوردن نیفتند. در این پست به برخی از چاره اندیشی های آنان اشاراتی خواهم داشت که از نظر اینجانب بظاهر خنده دار و در واقع گریه اور هم هستند.  

 


 از واکنش وزارت خارجه تا ساختمان قارچی

یکی از کلیپ سازان ویدئویی در گرجستان که اغلب فیلمهایی از شبکه های تلویزیونی گرجستان را بدون کسب اجازه از انها گلچین و مونتاز میکند که البته بخاطر همین کار خود هم میشود مورد پیگرد قرار بگیرد، تیتری برای یکی از کلیپهای خود انتخاب کرد با نام واکنش وزارت خارجه گرجستان به اظهارات سفیر. 

در این کلیپ مجری یک جا میگوید پاسخ وزارت خارجه گرجستان و جایی میگوید: طبق پاسخ پابلیک سرویس دولپومنت جورجیا تنها اقامت افرادی تائید نشده است که از روشی غیر از سرمایه گذاری استفاده کرده اند. 

خلاصه در این کلیپ معلوم نمیشود که آیا وزارت خارجه پاسخی به حرفهای سفیر داده یا اینکه کلیپ ساز رفته ساختمان قارچی و از انها پرسیده آیا قوانین مهاجرت عوض شده یا خیر و انها هم گفته اند خیر، تغییری ایجاد نشده.

حالا همین کلیپ بی سرو ته برای برخی از دلالها شده سند که وزارت خارجه گرجستان حرفهای سفیر را تکذیب کرده. در ضمن انها مدعی هستند که سفیر بخاطر جلوگیری از خروج ارز این صحبتها رو کرده و این دلالان محترم که یار و یاور همیشگی مردم ایران بوده اند همچنان به خریداران ملک یاری خواهند رساند در کشوری اروپایی سرمایه گذاری کنند و بهمراه خانواده آینده ای سرشار از خوشبختی را رقم زنند.


خروج ارز و حرفهای سفیر

کسانی که مدعی هستند آقای سفیر برای جلوگیری از خروج ارز از کشور به خریداران ملک به امید اقامت هشدار داده است، خوب گوش کنند.

اول و مهمتر از همه اینکه بیشتر ارزهایی که صرف خرید مسکن در گرجستان می شوند، پیشتر از کشور خارج شده اند یا اینکه درامدهای کشور هستند که به ایران وارد نشده اند. یعنی چی؟

در سال 2013 کشور گرجستان به تحریمهای بانکی علیه ایرانیان پیوست. به این معنی که حسابهای بانکی ایرانیان را محدود یا حتی مسدود نمود. بنابراین ایرانی ها دیگر نمی توانستند پولهای خود را از این کشور به نقاط دیگران جهان انتقال دهند و پولها در همین کشور باقی ماند. رقم این پولها هم بسیار بالا بود زیرا تا پیش از ان، ایرانی ها برای دور زدن تحریمها از کشور گرجستان استفاده می کردند و  در واقع بخشی از درامدهای ملی ایران  وارد گرجستان شده بود. الان هم وقتی شما به صرافی در گرجستان می روید و با کشیدن کارت شتاب ارز میگیرید، در عمل پولی از ایران به گرجستان منتقل نمی شود بلکه همون ارزهای موجود در گرجستان به شما داده میشود. 

دوم اینکه خارج شدن سرمایه از ایران قدمتی دیرینه دارد و مربوط به گرجستان هم نمیشود. ایرانی ها در امارات، ترکیه، مالزی ، اسپانیا و خیلی کشورهای دیگر هم بدنبال خرید ملک هستند، حالا چطور شده در میان این همه سفیر فقط سفیری که در گرجستان نشسته راجع اقامت از طریق ملک صحبت کرده. 

در ضمن من کاری به این ندارم که وقتی سفیر این جرفها را زد چه اندیشه ای در کله اش بود یا چه انگیزه ای داشت بلکه باید دید تا چه حد حرفهای او درست و دارای پایه و  اساس است. 


خرید ملک برای بدست آوردن اقامت

در پست قبلی تحت عنوان  بهترین راه برای گرفتن اقامت گرجستان     توضیح دادم که خرید ملک برای بدست اوردن اقامت این کشور امیدی واهی است. 

خوشبختانه آن پست قبل از گفته های سفیر بود و بخوبی ثابت میکند که من فردی مستقل هستم که حرفهاو تحلیلهای خودم را می گویم. کسانی هم که مطالب من را دنبال می کنند میدانند که من این هشدارها را چند سالی است که دارم اعلام میکنم ، 

اما شمایی هم که این مطالب را میخوانید، خودتان کلاهتان را قاضی کنید. کشوری که شرط بدست اوردن اقامت دائم را حداقل سیصد هزار لاری سرمایه گذاری در کسب و کار اعلام کرده است و در قانون آن تاکید شده است که این سرمایه گذاری هر قسمتش مربوط به املاک باشد به حساب نخواهد آمد، چطور ممکن است بخاطر  خرید ملک 35 هزار دلاری به افراد اقامت دائم بدهد. 

پیشتر گفتم باز هم تکرار میکنم، گرجستان کشور مهاجرپذیری نیست، اعطاء پروانه اقامت به خریداران ملک تاکتیکی است برای رونق بخشیدن در بخش مسکن. همین و بس.  هر وقت هم که تاریخ مصرف این تاکتیک به پایان رسید، دولت محترم گرجستان به همه خریداران ملک خواهد گفت شب بخیر.  

نظرات 4 + ارسال نظر
سیدمجتبی زندوی دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 ساعت 08:01

خدا خیرتان بده.مردم رو ارشاد میکنید من بیست سال دبی زندگی کردم و به چشم خودم دیدم چقدر خانواده ایرانی بخاطر سرمایه گذاری تو دبی از هم پاشید .بازم تشکر میکنم

رامین دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 ساعت 10:36

سلام.جناب گلچین شما خیلی صادقانه مردم روراهنمایی میکنیدوباعث میشویدکه سرمایه کمی هم که دارن روبخاطر یک مشت آدم سودجوودرواقع مفت خورازدست ندهند افرادصادق که فکرمنافع شخصی خود نیستن کم ونادرهستند خداوندشماروحفظ کنه

سعید دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 ساعت 13:07

آقای گلچین فر، سپاس از راهنمایی های بینظیرتان، با این اطلاع رسانی، اموال امثال من هدر نرفت، می خواستم بیام گرجستان مغازه بخرم، فهمیدم کار بیهوده ایه. الحمدلله

امید دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 ساعت 15:56

سلام خیلی ممنونم که اطلاع رسانی کردید.من در اینکه بعضی ایرانی های مقیم گرجستان سعی در چپاول هموطنان تازه وارد دارند شکی ندارم. ولی خودم بیشتر از ١٠ نفر میشناسم که با خرید خونه اقامت ٣-٥ ساله گرفته اند. باید دید چرا ایرانیان سعی در سرمایه گذاری در کشوری نه چندان پیشرفته مثل گرجستان رادارند و این باید ریشه یابی شود. و حرفهای جناب سفیر چرا درست بعد از بحران ارزی مطرح شده؟ ایشان که این مطلب مهم رو میدونستند چرا تا الان سکوت کرده بودند؟ این سکوت ایشان هم گناهی بزرگ بوده و چرا دقیقا بعد از محذود سازی ارز یادشون اومده هموطنان را باید ارشاد کرد. متشکرم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد