گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان
گرجستان

گرجستان

ایرانیان در گرجستان

خداحافظی 35 هزار دلاری ها با گرجستان

همانطور که میدانیم بتازگی قانون مهاجرت به گرجستان تغییر کرده است و از این پس برای اقامت کوتاه مدت قیمت کارشناسی املاک باید حداقل  معادل100 هزار دلار امریکا باشد. این رقم پیشتر 35 هزار دلار بود.  از زمان تغییر قانون پیامهای زیادی دریافت میکنم که تکلیف ما چی میشه، قیمت ملک ما به صدهزار دلار نمیرسه، ما که پیش از تصویب قانون جدید ملک خریدیم پس نباید این قانون شامل حال ما بشه.  

پاسخ صریح و خلاصه به این افراد اینه که یا باید ملک جدیدی بخرید تا ارزش دارایی های  ملکی شما به صد هزار دلار یا بالاتر برسه یا اینکه اقامت شما تمدید نخواهد شد. والسلام. 

اما چون خیلی ها نمی خوان واقعیت رو بپذیرند ناچارم یه توضیحاتی هم بدم. اول اینکه من هم درک میکنم که این واقعیت تلخی است. بهرحال بسیاری از این افراد به امید اقامت دائم یا بعضی ها حتی به امید گرفتن تابعیت گرجستان در این کشور ملک خریدند و بنابراین براشون سخته که باور کنند حالا دیگر حتی اقامت یکساله یا شش ماهه هم بهشان تعلق نمی گیره. بخصوص که از بد روزگار امسال وضعیت اقتصادی گرجستان هم  خراب شده و فروش ملک به این سادگی ها نیست.

نکته دیگر اینکه در هفته اول اجرایی شدن این قانون حتی کارمندان تالار خدمات عمومی (ساختمان قارچی) هم در مورد آن اطلاعات درستی نداشتند.  چرا که وقتی مراجعه کنندگان سئوال می کردند که آیا برای تمدید اقامت گواهی کارشناسی ارزش ملک باید تجدید شود یا خیر، پاسخ آنها نمی دانم بود. یکی از ایرانی ها می گفت، از من مدارک لازم برای  تمدید اقامت را گرفتند اما اپراتور مربوط بهم گفت که شاید برای شما پیامکی مبنی بر نقص مدرک ارسال شود. این بی اطلاعی یا کم اطلاعی کارکنان اداره مزبور بخاطر شتاب فراوان در اجرایی شدن قانون بوده است. جالب است بدانید  تا این لحظه که این پست را می نویسم هنوز در سایت تالار خدمات عمومی رقم 35 هزار دلار برای متقاضیان اقامت از طریق خرید ملک درج شده است، یعنی بندگان خدا فرصت نکرده اند که سایت را طبق قوانین جدید اصلاح کنند. ترجمه انگلیسی اصلاحیه قانون مهاجرت هم هنوز برای عموم منتشر نشده است. بطور کلی نوعی عجله و دستپاچگی در اجرای قانون جدید حس میشد.  این توضیحات را دادم تا اگر حرف من را باور نکردید و خودتان به ساختمان قارچی مراجعه کردید تا پاسخ را از زبان کارمند آنجا بشنوید، بدانید که آنها فعلن گیج و ویج هستند و مدتی طول می کشد تا از چند و چون کار سر دربیاورند.

بگذریم، برویم سر وقت کسانی که ملک خریده اند به امید اینکه با سرمایه گذاری 35 هزار دلاری مقیم گرجستان  می شوند. گفتم حال آنها خوب نیست و با واقعیت تلخی مواجه شده اند. از سویی ادارات رسمی هم که هنوز خودشان را بروز نکرده اند و جواب درست و حسابی نمیدهند. اینجاست که  بحثهای خاله زنکی رواج پیدا میکند. یک عده که حتی در عمرشان یکبار قانون مهاجرت گرجستان را از اول تا آخر نخوانده اند می شوند کارشناس و اظهار نظرهای عجیب و غریب می کنند، مخاطبان آنها هم جمع مالباختگان هستند، خب معلومه پای این سخنرانی ها می نشینند که اگر گره ای از مشکلاتشان باز نشد لااقل تسکین روحی پیدا کنند. خداییش خودتان را بذارید بجای این افراد، اگر شما هم با این گرانی دلار و مشکلات زندگی، مبلغ پنجاه شصت هزار دلار با هزار گرفتاری جور می کردید تا  اقامت کشوری را بگیرید که به شما گفته اند بزودی اروپا می شود انوقت متوجه شوید که همه این حرفها کشک بوده است و حالا ملکتان را به نصف قیمت هم نمی خرند، چه حالی داشتید؟ یه کم احساس اگر براتون باقی مانده باشه، می فهمید که خیلی سخته، خیلی. 

اما چرا سخنرانان ناآگاه اصرار دارند واقعیت را کتمان کنند؟ بعضی از اینها حقوقدان هم شده اند و می گویند قانون عطف به ماسبق شده و دولت گرجستان دارد قانون را زیر پا می گذارد؟  :)

اینها همان افرادی هستند که سالها با تشویق افراد ناآگاه به خرید ملک در گرجستان به آنها وعده اقامت دائم یا حتی پاسپورت این کشور را داده اند.  بنابراین ناچار هستند مشکلات بوجود امده را گردن دولت گرجستان بیندازند. در حالی که یکبار سفیر گرجستان در تهران خیلی روشن و واضح گفت که گرجستان به خریداران ملک اقامت نمیدهد. در ضمن گرجستان دموکراتیک ترین کشور منطقه است، بهمین آسانی ها هم نیست که دولت این کشو بتواند قانون را بپیچاند، آنطور که کارشناسان چلغوز اظهار نطر میکنند. در این کشور دادگاهها و مراجع مختلفی هست که در صورت نقض قانون توسط دولت می توان به آنها مراجعه کرد و حقوق خود را گرفت. گرچه انجام اینکارها به سادگی نیست اما شدنی است.

باری، قانون مهاجرت گرجستان می گوید: اقامت از طریق مالکیت کوتاه مدت و موقت می باشد. پس کسی که ملک 35 هزار دلاری یا 50 هزار دلاری خریده، و کارت اقامت این کشور را هم گرفته، حسابی با دولت گرجستان ندارد. اقامت موقت و کوتاه مدت خود را دریافت کرده است. وقتی مدت این اقامت منقضی شد، باید به قوانین جاری مراجع کرد، اگر هنوز رقم 35 هزار دلار در قانون مندرج بود، اقامت متقاضی تمدید می شود اما اگر شرایط تغییر کرده بود، فرد باید مطابق شرایط جدید درخواست بدهد.  فکر کنم موضوع خیلی روشن است،  اگر کسی حتی دو واحد درسی حقوق پاس کرده باشد، به آسانی این موضوع را درک میکند.

میگویید قوانین گرجستان در مورد مهاجران بیرحمانه است؟ بله با شما موافقم. گرجستان کشور مهاجرپذیری نیست بلکه بیشتر بدنبال این است که اقوام گرجی از سراسر جهان را در این سرزمین مستقر کند. گرچه در این مورد هم موفقیتی نداشته است و روند مهاجرت معکوس بوده است یعنی تعداد کسانی که از کشور رفته اند بیش از کسانی بوده است که به اینجا مهاجرت کرده اند.

نظرات 2 + ارسال نظر
کسرا جمعه 28 تیر 1398 ساعت 18:41

سلام من با خوندن این مطلب سراسیمه رفتم ساختمان قارچی (روز جمعه ٢٨ تیر ٩٨ یا همون ١٩ جولای ٢٠١٩) و گفتم یه شماره از ناحیه ی ١٥ بهم بدن تا خودم ماجرا رو با گوشای خودم بشنوم وقتی اونجا رسیدم گفتم من با ملکی بالای ٣٥ هزار دلار و خیلی کمتر از ١٠٠ هزار دلار اخیرا آیدی کارت گرفتم آیا بعد از یک سال برای تمدید بر اساس قانون جدید با من برخورد میشه؟
خیلی واضح به من پاسخ داد که اگر شما امروز بخواید تمدید کنید با شما بر اساس قانون قبلی برخورد میشه
این عین جملش بود
to renew we follow old rules
اما باتوجه به اینکه شما اخیرا آیدی کارت گرفتید و قراره یک سال آینده برای تمدیدش اقدام کنید من نمیتونم بگم یک سال آینده قانون چه خواهد شد، من نمیتونم چیزی رو پیش بینی کنم که قانون چه خواهد گفت. ولی الان وضعیت برای کسانی که قبلا خونه ی ٣٥ هزار دلاری گرفتن و حالا میخوان کارتشون رو تمدید کنند ما بر اساس همون قانون قدیمی برای اونها عمل خواهیم کرد. اما اگه کسی آیدی کارت از قبل نداره و تازه میخواد مراحل دریافت کارت اقامت موقتش رو شروع کنه با اون بر اساس قانون جدید رفتار خواهد شد و نیازه که برای خرید ملکی به ارزش بالای ١٠٠ هزار دلار اقدام کنه

سید اسماعیل گرجی جمعه 6 دی 1398 ساعت 04:20

سلام.گرجستان کشور خیلی خوبی هست و ما گرجی ها با کسانی که برای گرجستان بد بنویسی برخورد خواهم کرد.من پاسپورت گرجستانی دارماااااا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد